Witam. Postanowiłam przedstawić Wam dzisiaj przepis na omleta borówkowo – jabłkowego, który to odkąd jest sezon na borówki prawie każdego dnia ląduje na moim stole w postaci śniadania. Ostrzegam, że jeśli wykorzystacie ten przepis to możecie się od niego uzależnić 😉 .

 

Omlet jabłkowo- barówkowy

Omlet borówkowo – jabłkowy

Oto potrzebne składniki (gramatura dobrana pod moją dietę):

– 4 całe jajka rozmiar „L”

– 50 g płatków owsianych błyskawicznych lub górskich

– 150 g borówek amerykańskich

– 1 małe jabłko (około 100 g)

– 100 g jogurtu greckiego (dowolna firma)

– 10 g kakao o obniżonej zawartości tłuszczu (dowolna firma)

– słodzik, ewentualnie stewia lub ksylitol

– cynamon

 

Niezbędne składniki potrzebne do przygotowania omleta.

Niezbędne składniki potrzebne do przygotowania omleta.

Wykonanie:

Do garnka wsypujemy 50 g płatków owsianych. Zalewamy je odrobiną wrzątku, tak aby płatki zostały zmiękczone. Wody nalewamy maksymalnie do poziomu płatków, ponieważ jej nadmiar będzie utrudniał nam późniejsze smażenie. Przykrywamy garnek pokrywką i odstawiamy na 2-3 minuty, tak aby płatki wchłonęły wodę. Następnie dodajemy pozostałe składniki omleta: 4 całe jajka, 10 g kakao, 50 g borówek amerykańskich, obrane ze skórki i pokrojone w drobne plastry lub kostkę jabłko, 6 drobno pokruszonych tabletek słodzika (jeśli lubimy bardziej słodkie może być więcej) oraz odrobinę cynamonu. Zawartość garnka dokładnie mieszamy, poczym wlewamy na rozgrzaną teflonową patelnię, która wcześniej została spryskana beztłuszczowym pamem do smażenia (np. firmy Oli-Oli). Równie dobrze możemy smażyć na oleju rzepakowym, z pestek winogron lub ryżowym, ale musimy się wówczas liczyć z tym, że podbije to nam kaloryczność omleta. Jeśli ktoś jednak może sobie na to pozwolić to żaden problem.

 

 

Osobiście smażę omleta na 3 stopniu. Gdy omlet dochodzi w tym czasie przygotowujemy polewę. Jej skład to: 100 g jogurtu greckiego, 1 (może być więcej) drobno pokruszona tabletka słodzika, 100 g borówek amerykańskich. Wszystko razem mieszamy.

Nie podaje dokładnego czasu smażenia omleta ponieważ może być to uzależnione od rodzaju kuchenki. Zwykle trwa to kilka minut. Omlet przewracamy na drugą stronę w momencie, gdy ten przy potrząsaniu patelni dość wyraźnie po niej się przemieszcza. Przy przewracaniu na drugą stronę polecam wspomóc się talerzem. Z racji, że omlet jest dość ciężki, z uwagi na ilość składników, przerzucanie na drugą stronę w powietrzu prawdopodobnie zakończyłoby się zmarnowaniem składników ;-). Natychmiast po przewróceniu go zmniejszam ogień ma 1 stopień. Trzymam wówczas jeszcze omlet na patelni zaledwie przez około 40-60 sekund, tak aby tylko się lekko ściął, poczym zsuwam go na talerz.Całość polewam przygotowaną wcześniej polewą z borówkami i gotowe.

 Po przewróceniu omleta zmniejszam ogień na 1 stopień. Smażymy wówczas omleta jeszcze tylko przez 40 sekund.

 

Tak wygląda omlet po zdjęciu z patelni.

Tak wygląda omlet po zdjęciu z patelni.

Smacznego  :-).

Efekt końcowy.

Wartości odżywcze omleta:

-754 kcal

Białko: 41,3g

Węglowodany: 60,8g

Tłuszcze: 43,4g

 Jak widać omlet ma trochę kalorii. Jak już jednak wspominałem, jest to omlet wyliczony do mojej diety. Obecnie jestem na redukcji i mimo deficytu kalorycznego mieszczę tego omleta w dziennym zapotrzebowaniu na makroskładniki diety. Zdaję sobie jednak sprawę, że nie wszyscy będziecie sobie mogli pozwolić na taką rozrzutność kaloryczną.

 Co zrobić, aby znacznie obniżyć wartość kaloryczną omleta borówkowo – jabłkowego?

 Przede wszystkim powinniśmy zrezygnować z żółtek. Dzięki temu oszczędzimy ponad 22g tłuszczu. Wówczas jednak powinniśmy dodać trochę więcej samych białek jaj. W sumie ich ilość powinna oscylować przy minimum 5-6 sztukach. Możemy również obniżyć węglowodany poprzez zmniejszenie ilości płatków owsianych do np. 30g. Jogurt grecki możemy zamienić na jogurt naturalny 0%. Już samo to, zredukuje nam ilość tłuszczy o kolejne 10g. Tylko te zmiany obniżą kaloryczność omleta z 754 kcal do zaledwie 374 kcal. Tak więc nawet osoby stosujące dietę oscylującą w okolicach 1500 kcal spokojnie zmieszczą tego omleta w swoim rozkładzie dnia.

Pozdrawiam Maciek Gąsiorek.

jaktrenowac.blog.pl

Autor: Maciek Gąsiorek